
Dobre relacje w zespole pracowniczym to podstawa. To właśnie od nich zależy to, jak chętnie pracownicy będą podchodzić do przynależących im zadań, a także poziom ich motywacji i zaangażowania. Z brakiem dobrych relacji zawodowych trudno o przyjazną atmosferę w miejscu pracy. Pozostaje zadać sobie teraz pytanie – jak budować zespół, by stosunki pomiędzy członkami były na odpowiednim poziomie? Jeśli jesteś przedsiębiorcom, menedżerem lub kierownikiem, to poniżej możesz znaleźć odpowiedź na powyższe pytanie.
Zacznij od początku
Teambulding, czyli ogólny proces budowy zespołu, powinien rozpocząć się już na etapie planowania rekrutacji. Stworzenie person idealnych kandydatów na dane stanowiska powinno zawierać wymagane cechy osobowościowe, które swobodnie będzie można zweryfikować w trakcie rozmów rekrutacyjnych. Dobre nastawienie, zaangażowanie, empatia, to cechy widoczne już w pierwszych chwilach rozmowy.
Implementuj rozsądnie
Wprowadzanie pracowników w organizację firmy jest procesem, od którego zależą relacje pomiędzy nimi. Chcąc zadbać o dobrą atmosferę i relacje w zespole warto pamiętać o tym, aby odpowiednio ich sobie przedstawić i wdrożyć w struktury funkcjonowania organizacji. W takiej sytuacji można zwrócić się z prośbą do reszty zespołu o wyrozumiałość dla nowo zatrudnionej osoby. Dodatkowo można przydzielić jej doświadczonego pracownika, który pomoże w pierwszych dniach pracy poznać placówkę, poznać normy i zwyczaje panujące w firmie oraz posłuży pomocą podczas przyswajania nowych obowiązków.
Bądź przykładem
Wielu menedżerów doświadcza problemu w tej kwestii. Kluczowa jest tutaj świadomość tego, że to jak menedżer odnosi się do swoich podwładnych oddziałuje na zachowania ich samych. Najistotniejsze jest to, by powściągnąć się od własnych upodobań względem członków zespołu. Może to stanowić blokadę na drodze budowania relacji w oparciu o wzajemne zaufanie.
Zacieśnienie więzi w zespole
Nie ma nic tak ważnego, jak integracja, która jest jedną ze składowych skutecznego teambuldingu. Różnego rodzaju wydarzenia i spotkania firmowe, imprezy firmowe oraz wyjazdy firmowe będą sprzyjać tworzeniu cennych, przyjacielskich relacji między pracownikami. Całościowa budowa zespołu, który będzie oparty na przyjacielskich relacjach, wzajemnym zaufaniu i pozytywnej atmosferze jest trudnym wyzwaniem. Cały ten proces zależy głównie od przedsiębiorców, menedżerów i kierowników. Warto wiedzieć, że trud, jaki trzeba sobie zadać, poświęcony czas i energia, by doprowadzić do stworzenia tak zgranego zespołu wynagrodzą nam korzyści, które będą z niego płynąć.