Awans – koleżanka z pracy szefem…

Chyba każdy zgodzi się z faktem, że w pracy bardzo ważne są dobre relacje z współpracownikami. Nierzadko między pracownikami na tym samym stanowisku i szczeblu odpowiedzialności rodzą się bardzo dobre kontakty koleżeńskie, a niekiedy nawet przyjaźnie. Na pewno szczególnym wyzwaniem i dużą zmianą w pracy jest awans i zmiana relacji z koleżeńskich na bycie szefem.


Doświadczenie innych osób pozwoliło na wskazanie kilu porad. Praktycy, którzy sami przeszli tę ścieżkę, doświadczyli cierpkich lekcji i porażek wskazują, że należy nauczyć się komunikacji niejako od nowa. Natomiast emocje jakie spotkamy ze strony kolegi lub koleżanki, którzy zostali szefem będą nowe dla każdego członka zespołu.

Bądź wsparciem

Jako nowy szef ważne, abyś dał/a ludziom do zrozumienia, że mają w Tobie wsparcie służbowo i prywatnie. Stawiajmy na szczerość – np.: jeśli zauważysz, że w domu lub życiu Twojego pracownika panuje ciężki okres – zainteresuj się sytuacją. Nie naciskaj, a staraj się zrozumieć i wesprzeć pracownika. Zapytaj go, czy potrzebuje kilku dni urlopu lub innej formy wsparcia.

Zarządzaj konsekwentnie

Nie ma nic gorszego, jeśli po awansie zamykasz się w swoim gabinecie i chcesz „kierownikować”, rządzić, a nie zarządzać. W ten sposób trudno będzie Ci pociągnąć za sobą ludzi. Nie kreuj się na władcę, tylko bądź szefem, któremu zależy jednocześnie na wynikach firmy i relacjach w niej panujących.

Bądź szczery/a

Obejmując stanowisko szefa możesz spotkać się z uprzedzeniami ze strony niektórych pracowników, więc postaraj się je pokonać. Nieprzyjemne zachowania mogą wywodzić się z porażki danej osoby, która także ubiegała się o stanowisko szefa. Warto w takiej sytuacji przeprowadzić rozmowę w cztery oczy i wytłumaczyć, dlaczego wybrano akurat Ciebie. Potwierdzić zrozumienie dla emocji koleżanki lub kolegi. Możesz także spróbować znaleźć przestrzeń do wykorzystania jego/jej potencjału zlecając wykonanie ważnego projektu lub zadania.

Nie patrz wstecz

Odetnij się od plotek i pomówień panujących dotychczas w firmie. Zaczynając nową rolę daj każdemu z pracowników „białą kartę” i traktuj każdego na równi, bez uprzedzeń, aby zbudować wartość zespołu od początku.

Postaw na profesjonalizm

Błędy zawodowe rozpatruj przez pryzmat procedur i sytuacji, a nie wycieczek osobistych (to ostatnie jest ogromnie nieprofesjonalne).


Analizując też własne doświadczenia i praktykę utwierdzam się w przekonaniu, że w pracy ważniejsza od przyjaźni jest umiejętność znalezienia w sobie przyjaznych uczuć do każdego członka zespołu i wzajemny szacunek. Uzmysłowienie sobie, że gramy do jednej bramki i na wspólny cel jest bezcenna!